Авіапереліт завжди був статусною послугою. Спочатку авіакомпанії возили дорого і комфортно. Згодом продукт авіакомпанії оптимізувався і став включати в себе набір стандартних послуг, проте все одно залишався одним з найдорожчих видів транспорту аж до появи низьковитратних авіакомпаній, так званих лоукост-перевізників.
Перші лоукостери з’явилися в США в 1978 році після лібералізації внутрішнього ринку. У 1993 році Європейський Союз почав створювати єдиний авіаційний ринок з присутністю перевізників різних моделей. Лоукост-перевізники по суті зробили революцію, використовуючи сплеск розвитку інтернету і свободу переміщення без віз.
Принципова відмінність низькобюджетних авіакомпаній від традиційних полягає в відсутності рівнів тарифів (наявність єдиного пасажирського класу), можливості купувати додаткові послуги окремо, відсутності стикувальних рейсів. Поява таких авіакомпаній, як Ryanair, WizzAir, Vueling та інших, підштовхнуло традиційних перевізників шукати шляхи конкурування з ними. Так з’явилася гібридна концепція, згідно з якою використовувалися стандарти комфорту, такі як у традиційних перевізників, проте додаткові послуги можна оплачувати окремо. Таку бізнес-схему успішно використовують такі авіакомпанії як JetBlue і Virgin America в США, Air Berlin в Європі, Air Asia в Азії.
Однією з авіакомпаній, що успішно реалізували гібридну модель, є airBaltic, яка спочатку займала вузьку нішу перевезень з/в Латвії. Використовуючи непросте становище конкурентів – банкрутство литовської flyLAL і російської «КД авіа», а також труднощі у Estonian Air, Finnair і SAS, менеджмент авіакомпанії вводить просту градацію тарифів.
Мінімальний тариф (Basic), по суті, формується за принципом низькобюджетних перевізників і не включає в себе харчування і багаж. При цьому пасажир може попередньо замовити індивідуальне харчування на борту з більш ніж 70 страв, в тому числі обравши овочеве різотто, лосось в соусі теріякі, свинину-гриль або курячу грудку, які подаються з одним з дев’яти салатів, а також один з дев’яти видів десертів і напій на вибір. Додатковою зручністю є те, що пасажири компанії можуть замовити їжу в польоті відразу після завершення бронювання рейсу або в будь-який інший час не пізніше, ніж за 48 годин до вильоту. Таким чином, авіакомпанія змогла переключити на себе той сегмент пасажирів, які націлені на перельоти лоукост-перевізниками або альтернативними видами транспорту (автомобіль, поїзд, паром).
Середній рівень тарифу (Premium) формується в більшій мірі за принципом традиційного перевізника і включає в себе 1 одиницю багажу. Однак харчування залишається опцією під замовлення.
Крім цього, на борту є бізнес-клас (Business), який характеризується підвищеним рівнем комфортності посадкового місця, їжею і напоями на борту, гнучкими правилами тарифу. На відміну від низькобюджетних перевізників, що використовують уніфікований флот, до складу повітряного флоту airBaltiс в даний час входить 24 літаки – 5 Boeing 737-500s, 7 Boeing 737-300 і 12 Bombardier Q400 NextGen.
Гібридна модель авіакомпанії airBaltic простежується і в каналах продажів:
1) власна онлайн-продаж через сайт (принцип лоукост-авіакомпаній)
2) агентський продаж через акредитовані ІАТА-агентства (принцип традиційного перевізника).
В результаті, за даними авіакомпанії в 2015 році чистий прибуток склав +19.5 млн євро, що перевищує прибуток в розмірі +10.7 млн євро в порівнянні з попереднім роком і забезпечує підприємству стабільну рентабельність. Бізнес-план airBaltic Horizon-2021 нещодавно отримав нову підтримку – основний капітал авіакомпанії був збільшений до 256 млн євро. Це забезпечує airBaltic можливість модернізувати свій флот і придбати 20 нових літаків Bombardier CS300, перші з яких будуть отримані вже в цьому році.
Ще одним прикладом реалізації гібридної моделі є впровадження авіакомпанією Czech Airlines в 2017 році тарифів Branded Fares для цінових пакетів Economy Lite, Economy Plus, Economy Flex, Business Lite і Business. Такий поділ дозволить запропонувати пасажирам з одного боку дешеві авіаквитки, з іншого боку – самостійний вибір необхідних йому опцій. Крім того, великою перевагою є уніфікований вигляд і чітке відображення Branded Fares у всіх системах бронювання, оптимальна доступність для всіх типів клієнтів на прямих і непрямих каналах продажів.
Клієнти, які шукають дешеві авіаквитки, матимуть можливість придбати їх за найнижчими тарифами в рамках пакету послуг Economy Lite, що включає в себе тільки перевезення пасажира з ручною поклажею з точки A в точку Б, на всі регулярні рейси авіакомпанії, за винятком далекомагістральних рейсів в Ер-Ріяд і Сеул.
Для клієнтів, які шукають оптимальне співвідношення ціни і якості, ідеальним вибором стане ціновий пакет Economy Plus. У порівнянні з пакетом LITE пакет PLUS включає в себе перевезення 1 місця реєстрованого багажу і можливість вибору місця в салоні літака. Різниця у вартості пакетів PLUS і LITE – 20 євро за ділянку перевезення.
Для клієнтів, які віддають перевагу гнучкості, пропонується новий ціновий пакет Economy Flex. На відміну від пакета PLUS, він дозволяє безкоштовно змінити дату вильоту або повернення, передбачає повернення авіаквитка за вирахуванням штрафу 60 євро за кожну ділянку перевезення, послуги SkyPriority (пріоритетний доступ до стійок реєстрації, контролю безпеки і посадки), транспортування 1 місця спортивного інвентарю (спорядження для гольфу або лижного спорту) з максимальною вагою 15 кг, до вартості квитка також входить легка закуска на борту літака. Різниця у вартості пакетів FLEX і PLUS – 40 євро за ділянку перевезення.
Для класу Бізнес компанія Czech Airlinеs пропонує новий, більш вигідний ціновий пакет Business Lite для тих пасажирів, які хотіли б насолоджуватися повним комплексом високоякісних послуг і при цьому не зацікавлені в гнучкості термінів вильоту і повернення.
Актуальність гібридної моделі авіакомпаній доводять все більший відсоток впроваджень, запозичених у лоукост-перевізників, традиційними авіакомпаніями. Ми можемо це бачити на прикладі таких авіакомпаній, як МАУ (опція – платні багаж і харчування), El Al (опція – платна реєстрація), Belavia (опція – платне харчування) та інші.